stozkowe

Łożysko stożkowe - jest to łożysko toczne, w krórym elementy toczne mające zazwyczaj kształ stożków ściętych, poruszają się po bieżni, która również jest stożkiem. Łożysko to charakteryzuje się tym, że obciążenia osiowe które może przenieść, są tego samego rzędu, co obciążenia promieniowe, które może przenieść. Elementami tocznymi w łożysku stożkowym są stożki o niewielkiej zbieżności. Linie rzutowania wszystkich powierzchni stożkowych przecinają się w jednym punkcie osi łożyska. Stosunek maksymalnych obciążeń promieniowych do obciążeń osiowych, jakimi może być obciążone łożysko, zależy od odległości tego punktu do powierzchni czołowej łożyska. Jest to typowe łożysko dzielone - każdy z pierścieni łożyska, jak i koszyk z elementami tocznymi można od siebie oddzielić bez użycia większej siły. Dlatego też, po zainstalowaniu łożyska na wale, musi być ono cały czas obciążone spoczynkową siłą osiową. Z powodu tej specyficznej - dzielonej konstrukcji, łożysko to nie jest produkowane z wbudowanymi uszczelnieniami. Aby zapewnić więc odpowiednie smarowanie i zabezpieczyć przed wypływem środka smarnego, łożyska te osadza się w specjalnych oprawach łożyskowych, lub w zamkniętych komorach łożyskowych. Łożyska stożkowe, tak jak większość innych łożysk tocznych, mogą być wykonane jako jedno-, lub wielorzędowe (sposród wielorzędowych, najczęściej spotyka się łożyska stożkowe czterorzędowe, które służą do łożyskowania walców

Łożysko stożkowe zostało wynalezione i opatentowane w 1898r. przez Henrego Timkena. Rok później założył on w Saint Louis firmę Timken Roller Bearing Axle Company zajmującą się produkcją łożysk stożkowych.

 

Łożyska stożkowe są wykonywane W seriach 320, 302, 322, 303, 313, 323 o wymiarach głównych zgodnych z PN-75/M-86220. Łożyska toczne. Łożyska stożkowe jednorzędowe, natomiast wymiary wewnętrzne, tj. średnica bieżni pierścienia zewnętrznego oraz kąt działania łożyska są zgodne z BN-79/i 131-11.

 

 

 

Zapoznaj sie z naszą ofertą w sklepie internetowym

Łożyska Stożkowe